Eesti Kristlik Nelipühi Kirik

28. mai 2024 | Uudised

VÕISTLUSREIS KASAHSTANI

04 – 11 mai 2024

Täitus minu kauaaegne unistus külastada oma teist kodumaad, milleks on Kasahstan. Sündisin Karagandõ oblastis Temirtau linnas metsavenna pojana. Pärast Siberi vangilaagrit ei lubatud metsavendi kohe Eestisse tagasi naasta, ja nõnda lõi minu isa Kasahstanis asumisel olles perekonna. 1962. aastal pääsesime tagasi Eestimaale ja nüüd 62 aastat hiljem õnnestus mul külastada ka oma sünnilinna.

ENDEMÄRK

1 Sm 14:6–12 – Me näeme, et Joonatan ei palunud Issandalt endemärki, vaid mõtles selle ende ise välja. Neid endemärke võib iseenda jaoks välja mõelda, et Issand, kui see nõnda juhtub, siis ma lähen sinna, aga kui mitte, siis ei lähe. Nagu Kasahstani võistlusreisiga mul oli: Issand, kui ma saan need lennukipiletid sellise hinnaga, mis algavad 500-ga, siis see on Sinu tahe, aga kui ei, siis ma ei reisi sinna. Nõnda mõistsin mina seda endemärki lennupileti hinnana, mis oli vahepeal kerkinud 1110 euroni, kui lõpuks hind langes 595 eurole. Ja ma ütlesin oma maadluspoistele: „Issand on nad Kasahstanis andnud meie, eestlaste kätte!“ Ja nõnda see terve nädalase reisi vältel ka oli. Otsekui inglid moslemite näol olid mind ja minuga kaasas olevaid poisse saatmas igal pool, kuhu me iganes ka ei läinud. Kõik, mis meil plaanis oli, see õnnestus ja sai teoks.

TULEVIK

Olen saanud Issandalt kinnituse selle kohta, et tulevikus on mul ees ootamas misjonitöö Kasahstanis, ja Issand avas maadlusspordi kaudu ukse Kasahstani, et tulevast tööpõldu kaeda.

RAHUMEELNE RIIK

Kasahstan on rahumeelne riik, mis püüab igal võimalikul ja võimatul viisil omal maal rahu säilitada. Üheks selliseks näiteks on kõrge püramiidikujuline ehitis „Rahu ja leppimise (tuleviku) palee“, milles asub metallist erinevate tüvedega puu, sümboliseerides erinevaid usundeid, mis ühinemisel moodustavad ühe tervikliku puukrooni. Kui ma küsisin moslemi arvamust selle püramiidi kohta, siis ta arvas, et see lõhnab massoonide (vabamüürlaste) järgi ikka küll. Kasahstan on moslemiriik, kus evangeeliumi kuulutamine avalikes kohtades on keelatud. Kasahstani pealinnas, Astanaas, asub Kesk-Aasia kõige suurem mošee, mis mahutab 35 000 inimest. Kontroll riiki saabuvate inimeste üle on totaalne. Lennujaamas pead läbima seitse kontrollpunkti nii riiki sisenemisel kui ka riigist lahkumisel. Sind pildistatakse (salaja) kohe kui lennukist väljud, ja edaspidi veel mitmeid kordi ametnike poolt, ning lahkudes loendatakse iga inimene üle lennuki ukse juures. Linnades on tohutul hulgal tänavakaameraid.

INIMESED

Inimesed on väga sõbralikud ja abivalmid. Paljud arvavad, et Venemaa on neid alt vedanud, asetades neid enda kõrvale. Kui Nõukogude ajal oli linnas vaid üks kasahhikeelne kool, siis nüüd püüavad kõik rääkida kasahhi keelt ja venekeelseid koole on palju vähem. Äri ajada selles riigis on pea võimatu, kui sul ei ole eestkostjat kõrgemal seisvate korrumpeerunud riigiametnike hulgast. Korruptsioon ja isikukultus on selles riigis laialt levinud. Kuna tänavakaameraid on palju, siis liikluspolitsei näitab trahvi suurust, osutades harali aetud näppudele. Tavaline altkäemaksu suurus ongi 5 000 tenget (ligikaudu 10 eurot). Sellele vaatamata on külalislahkus Kasahstanis lausa vapustav. Uurisin siis seda tõika lähemalt. Mulle selgitati, et mongoli Tšingis-khaani (1162-1227) ajast on pärit tava, kui sa lõkke ääres süüa valmistasid ja rändur sinust stepis mööda liikus, olid sa kohustatud teda kutsuma oma lõkke äärde ühisest söömaajast osa saama. Kui sa seda ei teinud, siis olid sa juba hukkamist väärt. Ja ka vastupidi, kui sind kutsuti osa saama ühisest söömaajast ja sa keeldusid, siis olid sa samuti hukkamist väärt. Justkui karmid reeglid karmis maailmas, kuid ole lihtsalt külalislahke, lugupidav ja austav.  Srk 32:10: „Välgusähvatusele järgneb müristamine, kuid tagasihoidliku ees käib lugupidamine.“

IIVE

Kui heaoluriikides elanikkonna iive kahaneb, siis Kasahstanis on iseseisvusaja jooksul rahvastiku iive kasvanud 5 miljoni elaniku võrra, eriti lõunapoolses elanikkonnas. Seal kasvatatakse pea kogu toit oma maalapil.

TUHANDEKORDNE ÕNNISTUS EHK PAASAOHVER

Me saabusime Astanasse 5. mai hommikul. Meid võttis vastu meile täiesti tundmatu moslem Daniel, kes oli juhtumisi ka Astana linna teedeehituse eest vastutav isik. Kuna ta oli koroona epideemia ajal õppinud n.ö. kodukontoris töötama, siis ta veetis kogu päeva meiega. Tulles suurest kaubanduskeskusest, kus me saime Danieli abiga soodsalt raha vahetada, astus meie juurde keegi kristlane ja palus mult annetust, öeldes et nad tegelevad ka heategevusega. Pikemalt mõtlemata võtsin esimese ettejuhtuva rahatähe ning ulatasin selle naisterahvale. Meie teejuht aga peatas mind öeldes, et seda on liiga palju annetamiseks. Korraks tõmbasingi käe tagasi, et väiksemat kupüüri otsida, aga siis tuli minu sisse kindel veendumus, et kui juba hakkasin andma, siis tuleb see 20 000 tenget annetada. Danielile ütlesin, et kui annad, siis anna ikka täiega. Kristlane lisas, et ma teadsin kohe, et teie annetate ja õnnistas meid tuhandekordselt. Siis Daniel teatas, et täna on teie, kristlaste püha – paasa. Idamaa kristlased tähistasid ülestõusmispüha ja kohe oli tulemas ka võidupüha. Ta viis meid omal kulul muuseumidesse ja söögikohtadesse. Tegi meile kingitusi ja lõpuks saatis meid ka rongi peale. Tuhandekordset õnnistust, sõna otseses mõttes, saime kogeda kogu selle reisi vältel. Me suplesime n.ö. ,,või sees“. Parimad elamused, toredad kohtumised ja koosolemised. Võistlustulemuski oli parem kui ma oodata oskasingi. Kogu see reis ja hilisem kajastus meie Lääne-Virumaa Teatajas annab tunnistust selle kohta, et kui kuuled Jumala häält, siis toimi selle kohaselt ja tuhandekordne õnnistus ei jää tulemata.

TAGASI KOJU

Astanast koduteele asudes nägin kolme nunna lennukile tulevat, ja üks nendest, Liidia, istus lausa minu kõrvale. Palusin luba selfit teha. Uurisin temalt nende teenimistööst Põhja-Kasahstanis ja ka võõrastes keeltes palvetamise kohta katolikukirikus. Sain teada, et ka neil on grupp, kes Püha Vaimu keeltes palvetab, ning me tõotasime pühalikult edaspidi teineteist palvetes kanda. Tänan Issandat nende võrratute reisikogemuste eest ja uute tutvuste eest!